PRI

PRI staat voor Past Reality Integration. De methodiek van PRI is heel concreet. Het geeft je inzicht in het ‘waarom’ van je klachten. Tevens leert de methode je dit gedrag blijvend te veranderen. Dit kan doordat je cognitie, je gedrag en je gevoel een even grote rol spelen in deze methode.

De methode behelst 4 duidelijke fases met daarin concrete stappen. Door deze te volgen krijg je zelf de tools in handen om jouw probleem en/of klachten op te lossen.

Achtergrond van PRI

PRI gaat ervan uit dat wij als volwassene de wereld vaak zien door de bril van afweermechanismen. Afweermechanismen zijn eigenlijk gedragingen waar we zelf last van hebben en die we, onbewust, als kind hebben moeten ontwikkelen. Als kind zijn we namelijk volledig afhankelijk van onze ouders of verzorgers. Zowel op fysiek als emotioneel gebied. Een kind kan zich zonder de aandacht en hulp van een ouder of verzorger niet redden! Dus op elk moment dat de behoefte aan deze hulp en aandacht niet vervuld werd/wordt ervaart het kind een gevoel van geen zorg krijgen en niet kunnen overleven.

Als kind moeten we ons beschermen tegen deze levensbedreigende betekenis door ons gevoel te verdringen. Dit doen we onbewust op verschillende manieren. Zoals je angstig of schuldig voelen, je best te doen of boos te worden op een ander.

PRI is een uniek instrument. Helder, concreet en door vrijwel iedereen te leren. Tijdens het traject ga ik je eerst begeleiden. Vervolgens kun je de geleerde stappen zelfstandig toepassen. Je kunt dan het PRI instrument toepassen op elk moment dat jij het in je leven nodig hebt.

Bekijk de video van Ingeborg Bosch. Ingeborg is de grondlegster van PRI. In deze video legt Ingeborg in 6 minuten uit wat PRI is en hoe PRI jou ook kan helpen.

In deze video wordt uitgelegd dat:

  • PRI een concrete methode is
  • PRI werkt bij kleine en grote problemen
  • PRI een instrument is om situaties op te lossen waarin we ons emotioneel niet goed voelen
  • De methodiek uit 4 duidelijke fases bestaat
    • Fase 1: Jezelf leren observeren > wat triggert mijn emotionele reactie waar ik zoveel last van heb? Voorbeeld: ‘Ik voel me angstig als ik iets wil zeggen’
    • Fase 2: Inzicht krijgen in welk gevoel er schuilgaat onder je emotionele reactie.
    • Fase 3: Door middel van regressies, contact maken met het gevoel, het verdriet wat je tot nu toe niet hebt kunnen voelen. De zogenaamde ‘oude pijn’.
    • Fase 4: Het integreren van bovengenoemde fasen. Jezelf observeren. Je kunt je gedrag veranderen. Je reageert niet langer vanuit deze emotionele reactie maar vanuit je ‘volwassen bewustzijn’.
De methode bestaat in het kort uit bovengenoemde fasen. Deze leer je tijdens het traject toepassen op jezelf.



Klik hier voor PRI’s YouTube kanaal met interessante video’s en verdere verdieping.

Klik hier om je ook in te schrijven voor de emailnieuwsbrief van PRI Nederland.

MAAK VANDAAG NOG EEN AFSPRAAK